Monday, February 28, 2011

Pengawetan

Buluh boleh tahan lama dengan mengambil berat 2 perkara berikut:

1. Pengawetan
2. Penggunaan di tempat yang tidak terdedah kepada hujan.

Pengawetan boleh dibuat secara tradisional atau kaedah moden. Secara tradisionalnya, buluh yang baru ditebang, sebaik2nya dalam masa 24jam, direndam keseluruhannya di dalam air atau lumpur selama sekurang-kurangnya tiga bulan. Dengan cara ini, segala bahan kanji yang ada dalam buluh akan terkeluar dan bila digunakan, buluh tersebut tidak lagi menjadi tempat sasaran serangga mencari makanan dan tempat bertelur. Secara tak langsung ianya akan bertahan lama.

Kajian Jabatan Hutan mensyorkan kaedah merebus dalam minyak kelapa untuk beberapa lama dan pada suhu yang ditetapkan boleh mengeluarkan kanji dalam buluh. Seperti menggoreng makanan ;) Kaedah ini sesuai untuk buluh yang bakal tidak digunakan untuk struktur, sebab kekuatan buluh itu sendiri telah terganggu kerana telah digoreng.

Untuk memendekkan tempoh pengawetan, bahan-bahan lain ditambah didalam air. Antara bahan yang digunakan adalah garam "borax", borax acid dan sebagainya. Jenama "Tim-bor" adalah pengawet komersial yang banyak digunakan untuk kayu dan buluh.

bersambung...

No comments:

Post a Comment