Thursday, March 17, 2011

Menanam buluh

Belum ada budaya menanam buluh secara komersial di Malaysia. Namun FRIM ada mencuba menanam hutan buluh di Kota Tinggi, Johor. Di Ipoh, terdapat ladang buluh kuning yang diusahakan oleh peniaga berbangsa cina. Buluh tersebut bakal digunakan untuk bahan kemasan lantai yang menjadi trend di negara negara barat sekarang.

Satu lagi kegunaan buluh yang boleh menghasilkan pendapatan lumayan adalah "arang buluh". Di negara Korea, khabarnya mereka hanya akan membakar daging menggunakan arang dari buluh. Ini disebabkan kualiti arang buluh tersangat istimewa.
Secara tradisi buluh boleh ditanam dengan cara

1. offset (iaitu perdu buluh dengan akar, diasingkan dari rumpun dengan cara mengorek dan gergaji hingga terpisah. Lubang baru dibuat, dan tunggul buluh yang baru dipisahkan tadi di tanam semula).
2. tanam ruas (batang buluh yg matang dipotong2 mengikut ruas. Ruas2 yang matatunasnya sihat akan ditanam secara menegak atau mendatar, sebahagian dari ruas tidak ditimbus. Yang ditimbus termasuklah matatunas. Dibahagian atas ruas2 tadi diletakkan tanah becak (sebagai pendinding jangkitan) dan hari-hari dibasahi dengan air. sehinggalah akan keluar pucuk baru dari tanah dan batang tersebut berakar, boleh dipindah ke kampit plastik berasingan.
3. kaedah tissue-culture.

3 comments:

  1. Helo apa khabar saudara?
    Saya berminat utk mula menanam buluh di ladang.
    Boleh kah saya hubungi saudara melalui email, facebook atau telefon utk mendapatkan nasihat?
    Harap sudi berkongsi pengalaman.
    Terima kasih

    Ihsan rahim
    Ihsanrahim@gmail.com

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum..sy ade tanam buluh kuning dkat rumah,kakak sy nak jgk tpi sy nk thu mcm mane nk semai.kerat atau mcm mane???

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..sy ade tanam buluh kuning dkat rumah,kakak sy nak jgk tpi sy nk thu mcm mane nk semai.kerat atau mcm mane???

    ReplyDelete