Monday, March 21, 2011

Buluh Tumpat

(Buluh Tumpat nama saintifik "Gigantochloa ligulata". Buluh tumpat matang dipersekitaran 20 kaki tinggi (2 tingkat bangunan), diameter maksima dipersekitaran 2 inci atau lebih. Kegunaan utama: Tongkat (senjata orang2 dulu), di India digunakan oleh anggota polis anti rusuhan, buluh penongkah rakit, rangka-rangka rumah/perabut dan seumpamanya.
 Ini gambar seperdu buluh tumpat di dalam polibeg. Ada 7 batang tumbuh di dalamnya yang saya beli dari nursery (RM70). Cadangan saya untuk memotong2 ruas-ruasnya dan menyemai semula. Buat masa ini saya dah potong sebatang dan dapat 4 potongan (saya potong 2 ruas utk satu potongan). Nampaknya selepas sebulan, satu tunas nampak keluar pucuk.
Anggaran saya, kalau disemai semula seperdu, boleh dapat dekat-dekat 100 anak buluh.


Se perdu buluh tumpat dalam polibeg.
Ruas bertunas selepas dekat sebulan dicucuk ke dalam polibeg bertanah.

No comments:

Post a Comment